به گزارش مشرق، علیرضا کمرئی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در خصوص گلایه تعدادی از خانوادهها از وضعیت ثبتنام دانشآموزان در مدارس مانند اخذ اجباری وجه، اظهار کرد: روند شکایات در آموزش و پرورش از سال 96 نسبت به 95 نشان میدهد که 15 درصد کاهش شکایات را داشتیم؛ در سالجاری هم میزان شکایات بالا نبوده است.
وی ادامه داد: در فصل ثبتنام، دغدغه خانوادهها موضوع ثبتنام فرزندان است و در این ثبتنام ممکن است در زمینه محدوده بندی دچار مشکل باشند یا در زمینه نحوه مشارکت مالی با ابهام روبهرو شوند یا در زمینه پول لباس و هزینه سرویس دانشآموز مسأله داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
آموزش و پرورش: خانوادهها به مدارس پول ندهند
کمرئی گفت: در طول سه سال گذشته، ارزیابی که از فرایند ثبتنام انجام دادیم نشان میدهد مهمترین مسائل ما در فصل ثبتنام، محدودهبندی، دریافتهای غیرمتعارف و نحوه پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان است.
وی با بیان اینکه امسال دو سری نظارت را در قالب ستادهای نظارت بر رعایت حقوق والدین و دانشآموزان در فصل ثبتنام را پیشبینی کردیم و تمرکز روی چند محور اعلام شده است، اظهار کرد: نظارت ما میدانی است و بازرسان به استانها اعزام میشوند و اقدامات اصلاحی را انجام میدهند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش ادامه داد: نظارت نوع دوم، نظارت مکانیزه و سیستمی است زیرا مدارس از حساب یکچارچه برخوردارند و حساب یکپارچه به این معناست که هر واحد آموزشی تنها مجاز است یک حساب دولتی نزد بانک ملی داشته باشد که با پیششماره 415 شروع میشود و هر حساب دیگری غیرمجاز است یعنی اگر واحدهای آموزشی دارای چند دستگاه پوز باشند، قابلیت بررسی و رسیدگی را دارند.
وی تصریح کرد: مدارس دو دسته هستند؛ مدارسی که مجاز به دریافت کمکهای داوطلبانه مردمی هستند شامل مدارس غیردولتی(از الگوی شهریه تبعیت میکنند)، مدارس استعدادهای درخشان ( مجاز به دریافت حق ثبتنام معادل 50 درصد شهریه مدارس غیردولتی همان منطقه هستند) و مدارس شاهد( بر اساس مصوبه هیأت امنا) هستند.
کمرئی اضافه کرد: مدارس غیر مجاز به دریافت وجه، مدارس عادی دولتی هستند که به هیچوجه مجاز به دریافت وجه مگر در موضوع بیمه و کتابها، نیستند و همچنین مدارس هیأت امنایی در فصل ثبتنام مجاز به دریافت وجه نیستند.